Puccini’s wereldberoemde opera Madama Butterfly weet met haar zeer bekende aria’s al meer dan een eeuw lang generaties operabezoekers te boeien. Maar wat vertelt dit muzikale meesterwerk, dat zich afspeelt in Japan, ons eigenlijk? Na het overweldigende succes van De Bananengeneratie is het voor regisseur Char Li Chung tijd om een nieuwe stap te zetten in de Aziatische representatie in het Nederlandse theater. Met Madame Butterfly brengt hij een radicale en eigentijdse reactie op de oorspronkelijk Italiaanse opera.
De opera uit 1904 vertelt het verhaal van de 15-jarige Japanse geisha Cio-Cio-San, bijgenaamd Butterfly. Ze wordt verliefd op de Amerikaanse marineofficier Pinkerton, die direct na hun huwelijk terugkeert naar zijn geboorteland. Butterfly blijft verlaten achter in verwachting van hun zoon. Na drie jaar keert haar geliefde terug, maar niet voor de hereniging waar Cio-Cio-San op heeft gewacht.
Madame Butterfly werd een blauwdruk voor talloze verhalen en films die Aziatische vrouwen portretteren vanuit een westers, mannelijk perspectief. Van Miss Saigon tot The World of Suzie Wong, Memoirs of a Geisha en scènes in films als Full Metal Jacket en Austin Powers weerspiegelen vooroordelen die ook vandaag de dag in de Nederlandse samenleving nog steeds voortwerken: de Aziatische vrouw als kwetsbaar, ondergeschikt en seksueel object voor de westerse man.
Met zijn radicale bewerking breekt regisseur Char Li Chung met het originele verhaal. Naast nieuwe personages, opgevoerd in de context van een werkelijke geschiedenis, komt Cio-Cio-San (Cystine Carreon, bekend van o.a. Gooische Vrouwen en Miss Saigon) in Madame Butterfly eindelijk zelf aan het woord. Niet langer staat het oriëntalistische mannelijke perspectief centraal, maar krijgt de hoofdpersoon zeggenschap over haar eigen verhaal. En dat werd hoog tijd.
Met Cystine Carreon als Cio-Cio-San.
En Kok-Hwa Lie, Nhung Dam, Charlotte Ha, Mei Ling Wan-Im en Lulu Streefkerk.
Meer achtergrond bij deze voorstelling? Luister dan de podcast.
Madame Butterfly van Theater Oostpool is geen bewerking van de opera, maar een reactie óp de opera. Wat betekent dat? Waarom wilde regisseur Char Li Chung geen bewerking maken? En wat zijn de gevolgen van het succes van de opera voor de Aziatische Nederlanders van vandaag? Podcastmaker Vinny Tailor gaat voor Madame Butterfly in gesprek met regisseur Char Li Chung en Hui-Hui Pan, oprichter van Pan Asian Collective. Samen bespreken zij de problematiek van de opera, de stereotypen van Aziatische Nederlanders in de media, en het belang van representatie.
Als je tijdens jouw bezoek assistentie nodig hebt, dan helpt het theater jou graag. Neem hiervoor telefonisch of per mail contact op met het theater.
Groningen - Stadsschouwburg
GEWEEST: zaterdag 12 april 2025
De meet & feel inleiding begint om 19:15 uur.
Aanmelden is nodig. Reserveer daarom de kaarten niet online, maar neem contact op met het theater via 050 368 0 368 (ma t/m vr van 12:00 tot 14:00 uur). Vermeld duidelijk dat je tickets wilt reserveren met blindentolk. Samen met de kassamedewerker kun je jouw favoriete plek uitkiezen. De blindentolk is op alle rangen en plaatsen via de koptelefoon te horen.
Let op: boek geen reguliere tickets via de website, want dan is er geen koptelefoon gereserveerd en mis je belangrijke extra informatie over de audio-introductie en meet & feel inleiding.
Komt het Zien! is bij deze voorstellingen van Madame Butterfly:
De introductie is hieronder beschikbaar als Word bestand, PDF, ingesproken audio en als website tekst