Reacties van bezoekers

'Ik zie geen steek en toch heb ik alles gezien!'

'De blindentolken hebben even hun ogen aan mij 'geleend' en me laten beleven wat er gebeurde. Geweldig!'

'Het was fantastisch om te horen wat je anders mist.'

'Het was ongekend bijzonder om samen met de rest van het publiek dezelfde voorstelling mee te maken. Om als één man te lachen, te klappen, oeh’s en aah’s uit te stoten en de adem in te houden. Ik voelde mij volstrekt gelijkwaardig aan de overige bezoekers. Een unicum!'

'Ik heb mij even echt gelukkig gevoeld.'

'Na afloop besefte ik dat ik voor het eerst had gezien wat ik al die jaren gemist had. Leve de vertellers van de audiodescriptie! Ik heb me niet blind gevoeld of voorzien van een aanpassing. Volgende shows voorzien van audiodescriptie ben ik er zeker weer bij!'

'Geweldig, ik heb eindelijk eens theater kunnen ‘zien’.'

Foto's van de introductie voor de voorstelling

bezoekster voelt aan de nepsnor van een acteurhanden tasten een dik wit touwzwarte blindengeleidehond drinkt uit waterbak met daarop tekst Komt het Zien!het decor van musical De Marathon - een blauwe auto met deuken wordt getast

Reacties van theatermakers

Rene Geerlings, acteur Voorstelling waarin hopelijk niet gebeurt en artistiek leider BonteHond:

"Het team van Komt het Zien is zorgvuldig en professioneel. Voor een korte periode verbinden zij zich op een indrukwekkende manier met de voorstelling. Daaraan voel je hun belang om theaterwerk toegankelijk te maken voor visueel gehandicapten. Het was een geweldige ervaring om Voorstelling waarin hopelijk niets gebeurt met blind publiek te delen."

Jetse Batelaan, regisseur Hoe De Grote Mensen Weggingen En Wat Er Daarna Gebeurde:

"Ik vond het een eer om met Komt het Zien! te mogen werken. De zorg waarmee ze mijn werk letterlijk vertalen voor een groep die het anders niet kan zien vond ik indrukwekkend. Terwijl ik stiekem met ze meeluisterde, leerde ik mijn eigen werk weer met andere ogen zien."

Theaterfestival Boulevard:

"Niet alleen een toevoeging voor blinden maar ook voor Theaterfestival Boulevard, wat een fijne en bijzondere samenwerking."


Marco Gerris, artistiek leider ISH Dance Collective, over Elements of Freestyle:

"Ik vond het intens en fascinerend om mijn eigen voorstelling op een totaal andere zintuiglijke manier te beleven. Dat kwam mede door de twee presentatoren die levendig vertaalden van wat zij 'live' zagen, m.a.w. als er iets gevaarlijks te zien was, kon je dat duidelijk in hun stemmen horen... mijn complimenten!"

Festival Circolo:

"Circus ‘zichtbaar’ maken voor blinden en slechtzienden. Met dat doel werden Angelique van Lieshout en Hilbert Geerling via Stichting Komt het Zien! ingeschakeld om tijdens circusfestival Circolo de voorstelling ‘Elements of Freestyle’ van de Amsterdamse urban-groep ISH te verslaan. Op onnavolgbare wijze wisten de verslaggevers de supersnelle trucs, decorwisselingen en choreografie op het podium kleurrijk te beschrijven. Het mooiste compliment van een van de bezoekers: Ik ben vaak met mijn familie mee naar het circus geweest, maar nu heb ik voor het eerst circus gezien!"


Arlette Hanson van Wintercircus Arlette Hanson:

"Toen in 2013 een klas van de Visio school in Grave een locatiebezoek aan ons Wintercircus wilde brengen, besefte ik dat theatervoorstellingen in Nederland niet toegankelijk zijn voor blinde en slechtziende mensen. Vanaf dat moment heb ik mij ingezet om hier verandering in te brengen. Dankzij Stichting Komt het Zien! is er sinds 2014 live audiodescriptie en zijn onze voorstellingen wél toegankelijk. Mijn volgende missie is om al mijn collega theatermakers ervan te overtuigen dat audiodescriptie gewoon moet."

Meer informatie? Neem contact met ons op.